Google Maps optimering för tandläkare

Detta inlägget Google maps optimering för tandläkare från Min Sociala Praktik. Det integrerar med vårt föregående inlägg Google My Business tandläkare.

Google maps är en del av Google My Business. Men vi tycker ändå det är på sin plats att följa upp det föregående inlägget med Google maps optimering.

Visste du att onlineinköp endast står för 8,3% av all detaljhandel i Sverige? Denna information är goda nyheter för traditionella företag med en besöksadress. För det betyder att kunder fortfarande gör sina inköp personligen.

Google Maps ökar er praktiks synlighet

Det som har förändrats är hur konsumenter upptäcker företag eller i vårt fall tandläkarpraktiker. I allt högre grad använder vi våra mobila enheter för att hitta det vi behöver.

Det innebär att det är viktigt att blivande kunder lättare hittar er praktik på nätet. I det här fallet specifikt hittar er på Google Maps. Med Google Maps optimering kan tandläkare ranka högre än sina konkurrenter.

Vi lär dig ranka överst i Google.

Så här fungerar Google Maps för tandläkare

SEO (search engine optimization) eller sökordsoptimering på svenska. Min Sociala Praktik har SEO experter som kan hjälpa till med Google Maps optimering.

Med våra tips rankar din praktik högre än dina konkurrenter. Men med det här inlägget kan du på egen hand öka er Google Maps optimering.

Efterom allt fler använder Google Maps så är det idag en standard för att hitta det du söker. Därför är det av högsta vikt att er praktik rankar överst för tandläkare stad.

Med vår hjälp i detta tillägget och det arbete som krävs av er. Så ska vi få er praktik att ranka överst med rätt Google Maps optimering för tandläkare.

Vad är en Google Maps Listning?

Google Maps optimering för tandläkare innehåller relevant information om din praktik. Det är när det söks efter ”tandläkare nära mig” eller ”tandläkare stad”. Det är då det är av yttersta vikt att ranka överst i Googles 3-pack.

Google Maps innehåller främst följande information när någon nära dig söker på tandläkare stad:

  • Praktikens namn
  • Era öppettider
  • Er praktiks adress
  • Ert telefonnummer
  • Recensioner från era patienter

Idag när telefonböcker är föråldrade. Nu är istället Googles lokala företagsplattform den nya standarden. Marknadsföring för tandläkare är mest värd på internet lokalt. Det är här de flesta sökningar för ”tandläkare stad” eller ”tandläkare nära mig” börjar.

Därför är det här de flesta av dina blivande patienter hittar er praktik. Detta innebär i sin tur att du helst ska ranka överst med hjälp av vår Google Maps optimering för tandläkare.

Varför är det så viktigt att ranka överst?

Den praktik som rankar överst för ”tandläkare stad” och ”tandläkare nära mig” får nästan alla besöken. Nästan alla besöker den hemsida som rankar överst. Nästan alla klickar på det översta alternativet när de gör sökningar i Google Maps.

Så här ser statistiken ut som visar vikten att ranka överst i Google Maps nära mig:

  • 71% av sökningar på tandläkare stad klickar på det översta alternativet.
  • 11% klickar på alternativ två.
  • Resterande 18% klickar på andra alternativ nästan enbart på första sidans alternativ.

Denna statistik innebär att den som rankar överst får nästan alla besöken på sin hemsida. Rankar er praktik inte i Googles 3-pack? Då får er praktik i stort sett inga besök från de två vanligaste sökningarna ”tandläkare stad” och ”tandläkare nära mig”.

Du börjar se vikten av Google Maps optimering

Någon som utför en mobil sökning efter en ny tandläkare. De har troligen ett omedelbart lokalt behov att boka en tid på en praktik.

Den här personen använder sökmotorer för att begränsa sina val. Det är nu Google Maps optimering för tandläkare spelar in.

Google Maps listningar gör det enkelt att hitta tandläkare i närheten. Om du söker på ”tandläkare nära mig”. Då visar Google sin local pack med de 3 bästa lokala listningarna som är nära sökaren. Detta kallas Googles 3-pack.

Om du kan komma in i Googles 3-pack. Då kommer du sannolikt att öka din konverteringsfrekvens avsevärt för dessa viktiga sökord. Men du behöver ranka överst för att verkligen öka konverteringsgraden.

Google Maps optimering av din listning

Så hur kommer du in ​​i Googles 3-pack eller local pack som det också kallas? Som du har sett räcker det inte att ta sig in. Du behöver ranka överst för att se en markant ökning av nya patienter.

Eftersom du läser detta inlägg kommer du inte bara ta dig in i Googles 3-pack. Du kommer ranka överst om du gör det som krävs.

Utan att ändra på någonting på er hemsida över huvud taget.

Naturligtvis finns det relevanta faktorer som behöver vara korrekta på er hemsida. Men om er webbdesign för tandläkare är byggd enligt konstens alla regler.

Då kommer detta inlägg ranka er överst med Google Maps optimering för tandläkare. Du kan nog ändå ranka överst även om er hemsida inte är 100% korrekt optimerad.

Ta dig in i Googles 3-pack med Google Maps och klättra överst

Det är långt ifrån en vetenskap att ta sig in i Googles 3-pack och dessutom ranka överst. Trots att det inte finns garanterade sätt att komma in eller klättra överst.

Men det finns däremot flera bästa metoder för Google Maps optimering som vi kan använda. Om du lägger ner tillräclkligt mycket arbete på att bli en av tre i Googles local pack.

Då ska du kunna både komma in och klättra upp för att ranka överst i Googles 3-pack.

Du måste först göra anspråk på din Google Maps listning

Innan du kan börja med Google Maps optimering måste du ha registrerat din listning med Google.

Du kan ha en Google Maps listning  utan att veta om det. Så din första affärsordning är att göra anspråk på din listning.

Detta låter dig hantera hur din företagsinformation visas på Google plattformar. Inklusive sökning och kartor.

Detta är avgörande eftersom listor ofta är ofullständiga. Google My Business och Google Maps integrerar med varandra.

Om du har registrerat ditt företag med Google My Business är det troligt att du redan har en Google Maps listning.

Google ger en steg-för-steg förklaring hur du lägger till eller gör anspråk på listningar. Om du inte har registrerat ditt företag i Google My Business klickar du på föregående länk.

NAT (Namn, adress och telefonnummer)

När du gjort anspråk på din listning i Google My Business och fått koden skickad till dig inom 7 arbetsdagar.

Nästa orderordning är att säkerställa NAT (namn, adress och telefonnummer). Denna information behöver registreras med exakt samma information i varje sökmotor.

Det är viktigt att din NAT-information är korrekt inte bara i din Google listning. NAT registrering i olika sökmotorer är en viktig del för att ranka i Googles 3-pack. Informationen måste vara exakt likadan överallt där den visas på Internet.

Se till att det finns överensstämmelse mellan all sökmotorregistrering för tandläkare.  Om du klickar på föregående länk hittar du en lista i det inlägget. Där ingår alla de mest relevanta sökmotorerna där en svensk hemsida bör vara registrerad.

Men finns det avvikelser kan det betyda att ert företag inte syns alls i Google Maps. Var noggrann och exakt med din sökmotorregistrering.för tandläkare som vill ranka överst i Googles 3-pack

Om du är inställd på att ranka överst i Googles 3-pack både i Google sök och Google Maps. Då bör du registrera din hemsidas information i en mängd fler olika sökmotorer än de vi nämner i vårt inlägg sökmotorregistrering för tandläkare.

Om det är ditt mål gör du en Google sökning för ”add url”. Där du kan registrera företagets NAT uppgifter i oändligt många sökmotorer. Försök välja de som känns eller sägs vara bäst att registrera er hemsidas webbadress på.

Du bör sökmotorregistrera din hemsidas NAT uppgifter i 100 eller fler sökmotorer. Det är tidskrävande och du behöver upprätta en lista över alla dessa registreringar. Om huvuduppgifterna i din NAT ändras. Då måste du gå in överallt och ändra informationen manuellt.

Goole Maps optimering med kategorier

Google använder kategorier för att hjälpa Google sökare att lättare hitta det de letar efter. Därför behöver du vara extra uppmärksam på detta område när du ställer in dina kategorier i din listning.

Välj de som beskriver ditt företag så nära som möjligt. Maximera antalet med de fem kategorier som är tillgängliga för dig.

Se till att din primära kategori stämmer överens med dina primära nyckelord. Du vill rangordna och maximera även dina fyra sekundära kategorier.

Om du inte väljer helt rätt första gången är det bara att gå in på Google My Business (GMB) och göra ändringar. Lägg lite tid och tanke på vilka kategorier som är bäst. Registrerar sedan din primära kategori och fyra sekundära kategorier.

Google Maps optimering med foton och video

Ladda upp foton och videor från ditt företag för att göra din listning mer personlig. Använd en mobil när du tar bilderna så de är GEO taggade med praktikens adressinformation.

Då ser Google i dina fotons information att de är tagna på din praktiks angivna adress. Ladda gärna upp många foton och gör det regelbundet. Minst fem olika foton.

Inkludera både bilder på exteriören som interiören på praktiken. Ladda även upp bilder på personalen när de arbetar. Bilder på leende patienter med lika glad personal fungerar också.

Ladda inte upp bilder som inte är GEO taggade på er praktik. Det gör mer skada än nytta.

Bilder är väldigt viktiga för tandläkarpraktiker

Bilder påverkar blivande patienters beslut vilken praktik de ska välja. Se till att samtliga bilder ni laddar upp är bilder som sprider glädje.

Även här gärna på leende patienter tillsammans med den lika glada personalen. Google uppskattar om er praktik laddar upp nya bilder regelbundet till GMB.

Om du laddar upp en bild i veckan är det rätt lagom men gärna fler. Samtliga behöver som sagt vara GEO taggade.

Praktikens öppettider

Det låter uppenbart, men öppettiderna bör vara så enkla som möjligt att hitta. Blivande patienter som söker efter en tandläkare har ofta ett pressande behov att boka en tid.

Se till att er hemsida har en enkel tidsbokning applikation online. Gör det så lätt som möjligt för besökare på er hemsida att genomföra de behov som besökaren vill lösa med besöket.

Er hemsida bör även ha en sida där nya besökare kan lista sig på er praktik online.

Om praktikens öppettider ändras även för en viss tid bör det registreras i GMB. Det är viktigt för din Google Maps optimering.

Google recensioner

Recensioner för tandläkare är det bästa sättet för Google Maps optimering och GMB registrering. Google recensioner är viktigare än något annat för att ranka i Googles 3-pack.

Recensioner förbättrar rankingen för din hemsidas alla sidor och blogginlägg. Det är enkelt att samla recensioner dagligen när man satt det i system på praktiken. Alla recensioner är bra med Google recensioner ökar rankingen.

Ranka överst med recensioner och Google recensioner ökar  rankingen. Du hittar flertalet inlägg inom området recensioner på vår blogg. Läs dessa inlägg och applicera dessa moment som samlar recensioner från alla era patienter.

Även om du redan är i Googles 3-pack vill du vara det mest attraktiva alternativet. Med fler recensioner än de två övriga i Googles local pack rankar du snart överst i Google Maps.. Och för den eftertraktade översta platsen för tandläkare stad.

Ett sätt att skilja dig från de andra praktikerna är genom att ha fler och bättre recensioner. Ingenting är viktigare för tandläkare och dess praktiker än deras Google recensioner.

Läs våra inlägg och få hela personalen att förstå vikten av att er praktik får många positiva recensioner. När hela personalen lägger till recensioner för varje besökare.

När det sätts i system kan en praktik enkelt samla recensioner dagligen.

Google My Business (GMB) hemsida

Även om vi inte har belägg för det så är GMB och Google Maps sammanflätade i en omfattande integrering. GMB ger dig möjligheten att även göra en enkel hemsida som presenterar er praktik helt gratis.

Det kan inte skada din Google Maps optimering att bygga denna enkla hemsida. Den stärker med all säkerhet din placering i Googles 3-pack.

Din GMB hemsida bör inkludera följande information:

  • NAT (namn, adress och telefonnummer) uppgifter. Inkludera även öppettider.
  • Skriv ner en lista med alla nyckelord som din hemsida rankar för i Googles sökmotor. Använd samtliga i din GMB hemsida.
  • Inludera ”nära mig” på hemsidan.
  • Använd alla dina fem kategorier i texten.
  • Berätta på hemsidan om praktikens samtliga tjänster. Det här behöver bara göras en gång och är väl värd den tid det tar.
  • GMB hemsidan bör bestå i genomsnitt av 2 000-3 000 ord.

Optimera din webbplats för Google Maps

Detta är överkurs för de som vill ranka överst i Googles 3-pack. Och därmed få nästan alla besöken på sin hemsida för sökningen ”tandläkare stad”.

Vi skrev innan att du kan nå överst i Googles 3-pack utan att göra några ändringar på din hemsida. Det kan du så länge er hemsida inte är helt uppåt väggarna feloptimerad.

Men här är ett några snabba tips för att göra er praktik mer synlig lokalt:

  • Inkludera nyckelordet ”nära mig” på din webbplats på flera olika ställen. Lägg till ”nära mig” i sidopanelen på din blogg.
  • Skapa innehåll (blogginlägg är bra för detta) som refererar till specifika lokala händelser. Helst med tid och platsinformation.
  • Inkludera platsspecifika sökord på din hemsida
  • Gör din webbplats användarvänlig för mobila besökare.  Om du inte har en mobilvänlig webbplats. Då kan det påverka din sökmotorrangering negativt.

Mer än 50% av alla Google sökningar är mobila så din hemsida måste vara mobilvänlig.

Er hemsida behöver också ladda snabbt. Redan efter 3 sekunder börjar besökare tröttna ock klicka sig tillbaka till Google.

Google recensioner viktigast

All annan marknadsföring för tandläkare sammantagen har mindre värde än regelbundna nya recensioner. Positva recensioner från nöjda patienter. Läs våra inlägg om recensioner och applicera dessa tekniker som ett team.

Även om bara det görs rätt kommer er praktik ranka överst i Googles 3-pack och få 71% av alla besöken. Besöken som du får med sökningen ”tandläkare stad” och ”tandläkare nära mig” som exempel.

Googles 3-pack dyker upp för fler sökningar än dessa. Är er praktik inte med. Då syns ni inte till följd att er hemsida inte får några besök.

Sammanfattning av Google Maps optimering

Google Maps optimering för tandläkare kräver en hel del ansträngning från er praktik. Men de flesta saker som nämns är ganska enkla att genomföra.

Håll dig uppdaterad med algoritmförändringar. Och ompröva gärna din strategi om saker inte ändras efter flera månader.

Och till sist som med alla saker som är relaterade till rankning av hemsidor. Den som har mest tålamod och uthållighet är den som vinner i längden.

Det här är inget hundra meterslopp. Det är ett maraton som aldrig kommer ta slut.

Även om vissa saker som recensioner kan kännas tidskrävande för en aktiv praktik. För att få nya patienter dagligen måste du bryta dig in i Googles 3-pack. Det gör du enklast med regelbundna recensioner.

Och den praktik som rankar överst i Googles 3-pack får nästan alla besöken. Se till att den praktiken är eran tandläkarmottagning.

Min Sociala Praktik erbjuder en rad av dessa tjänster för GMB och Google Maps optimering

Om er personal är för upptagna kan Min Sociala Praktik göra det mesta av arbetet åt er. En del av dessa tjänster kräver en kontaktperson. Till exempel er receptionist som kan göra det som krävs med vår hjälpande hand.

Då kan vi tillsammans se till att er praktik rankar överst i Googles local pack. Googles 3-pack dyker upp vid nästan varje sökning där det råder konkurrens om sökorden.

Låt oss hjälpa er ranka överst för alla dessa 3-pack med hjälp av våra SEO experter för tandläkare.

Tveka inte att höra av er även om ni inte är redo att få vår hjälp.

Kontakta oss gärna med frågor som vi med glädje besvarar inom kort.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Bli medlem på vår email lista och få gratis tips och råd som ökar antalet nya patienter till er praktik.

Du har framgångsrikt prenumererat på vårt nyhetsbrev!

Dela det här!

Dela det här inlägget med dina vänner!