Ranka överst med recensioner

Lär dig ranka överst i Google med recensioner i Googles sökmotor. Google gick nyligen ut och sa vad många redan visste. Framför allt Google recensioner från kunder om ditt företag. De påverkar din hemsidas ranking i Google sökningar.

Google sa att det mest påverkar lokala företags ranking. Företag som erbjuder produkter och tjänster på en lokal marknad. Om du inte rankar i Googles Local Pack. De tre företag som får premierad ranking i Google sökningar på yrke + stad.

Ett enastående tillfälle att ranka överst med recensioner

Att kunna ranka högre med alla sidor som du rankar med i Google är en unik möjlighet. Nu kan ni ranka överst med recensioner och ranka överst i Googles Local Pack för yrke + stad.

  • Har ert företag idag en hemsida med 10-20 sidor som en webbyrå har utvecklat?
  • Rankar hemsidans alla sidor överst lokalt i Google på er marknad?
  • Har ni en statisk hemsida utan en blogg?

En statisk hemsida utan en blogg som inte uppdateras ofta. Den har svårt att hävda sig mot konkurrerande företags hemsidor.

När ni har läst det här inlägget är ni på god väg att ändra på det. Sedan kan er hemsidas sidor ranka överst med recensioner i Googles sökmotor.

Statistik som visar att du måste ranka överst i Google

Ta tillvara på den här möjligheten att ranka överst med recensioner. Här nedan ser du varför det är av högsta vikt att ranka överst i Google sökningar.

Statistiken som är exakt i alla Google sökningar:

  • 71% klickar på det översta alternativet när de gör sökningar i Google.
  • 11% klickar på det andra alternativet.
  • Resterande 18% klickar huvudsakligen på de övriga alternativen på första sidan i Google.

Rankar ert företag inte överst i Google sökningar. Då får ni väldigt lite av den potentiella trafiken till er hemsida. Google levererar i så fall inte mycket besökare till er hemsida.

Ranka överst med recensioner i Local Pack

Du kan enkelt ta dig in i Local Pack om du börjar samla recensioner dagligen från dina kunder. Innan vi går in på hur du gör det på bästa sätt bör du börja med att lämna recensioner.

Precis som du kan ranka överst med recensioner behöver dina leverantörer samma hjälp. Senare i inlägget förklarar jag varför du först bör lämna recensioner till dina leverantörer.

Google recensioner till alla dina leverantörer

Gå in i Google och gör en sökning på en av dina leverantörer. Fönstret Google My Business visas till höger om sökresultaten. Klicka på lämna en recension och ge din leverantör en 5-stjärnig recension. Längre recensioner är bättre än korta.

Facebook rekommendationer till alla dina leverantörer

Lämna även en recension på varje leverantörs Facebook sida. Det finns även en anledning varför du bör lämna recensioner på båda. Facebook började nyligen kalla sina recensioner för rekommendationer som hanteras lite olika.

Nu när alla dina leverantörer har fått recensioner

Nu när du har lämnat både Google recensioner och Facebook rekommendationer. Se då till att du får med samtliga leverantörer som förtjänar en 5-stjärnig recension.

Nu är det dags att fokusera på att få 5-stjärniga recensioner från alla dina nöjda kunder.

Ranka överst med recensioner från dina kunder

Företag eller privatpersoner som är dina kunder lämnar i regel inte recensioner. Man behöver be om 5-stjärniga recensioner även från sina mest nöjda kunder.

Om du får merparten av dina nöjda kunder att lämna recensioner. Då kommer du se vilken enorm skillnad det har för ditt företags ranking i Google.

Du kommer snart kunna se hur alla dian rankingar i Googles sökmotor klättrar högre och högre.

Ranka överst med recensioner du ber om i ett mail

Logga nu in på ditt Google My Business konto. Kopiera där länken som de har för dig under recensioner.

Använd länken i dina mail som länkar mottagaren för att lämna en Google recension om ditt företag.

Skriv ett välformulerat första mail som du känner kommer ha en hög konverteringsgrad. En väl genomtänkt mall som du sedan använder när du kontaktar alla dina kunder.

Gör det personligt genom att ändra förnamnet i varje mail.

Berätta om vikten av recensioner för ditt företag

Börja med att berätta hur viktiga recensioner är för ert företags synlighet i Google.

Förklara vikten av framför allt Google recensioner:

  • Det sociala beviset att kunder är väldigt nöjda med ditt företags tjänster.
  • Inom flera olika yrken läser 9 av 10 personer recensioner innan de anlitar ett företag. Därför är recensioner så viktiga för dig.
  • Hur recensioner påverkar din synlighet i Googles sökmotor.
  • Du är inte bättre än dina recensioner i blivande kunders ögon.

Skriv att när du verkligen fick veta vikten av Google recensioner. Då satte du dig och skrev Google recensioner för alla dina leverantörer.

Berätta att du även gick in och lämnade Facebook rekommendationer. För alla leverantörer som hade Facebook sidor.

Be kunden klicka på den bifogade länken

Berätta för din kund hur mycket du skulle uppskatta om de lämnade en positiv Google recension.

Be kunden att klicka på den bifogade länken “Lämna en recension“.

Använd länken som du kopierade i “Google My Business” under avdelningen  recensioner.

Om du lagt upp mailet väl genomtänkt och på rätt sätt. Då kommer merparten av dina kunder klicka på länken och lämna en 5-stjärnig recension.

Din ranking kommer gå genom taket i Google sökningar. Om du får merparten av dina kunder att lämna en Google recension.

Då rankar du överst i Googles Local Pack som är de tre första för yrke + stad.

Email marknadsföring för att ranka överst med recensioner i Google

Google vill inte se att du går från 0-100 recensioner på ett par dagar. Det är bättre att maila 5-6 kunder per dag. Låt antalet recensioner växa organiskt med några stycken om dagen.

Mail 1 för att ranka överst med recensioner

Fortsätt skicka fem mail om dagen tills du bett alla dina kunder lämna en Google recension.

Mail 2 för att ranka överst med recensioner

När du är klar kan du se över vilka som inte lämnat en recension. Till de som inte lämnade en recension kan du skicka ett andra mail.

Skapa en mall för det mailet också precis som du gjorde för det första mailet. Formulera dig på ett sätt som här nedan.

Ifall ni inte fick ditt mail om viktiga recensioner är för ditt företag. I så fall kommer här en ytterligare chans att klicka på den bifogade länken “Lämna en recension”.

Mail 3 för att ranka överst med recensioner

Du kan även skriva en tredje mall. I det här mailet tackar du personligen för den fantastiska Google recensionen de skrev.

Be dom sedan att följa er Facebook sida för speciella erbjudanden. Om det inte är för mycket begärt. Då är ni väldigt tacksamma om de även lämnade en lika fin Facebook rekommendation.

Google recensioner är viktigast men Facebook rekommendationer kommer på en stark andra plats. Kan ni få två recensioner från samma kund. Då är det en riktig bonus.

Lämnade dom en Google recension efter mail 1. Då är dom toppkandidater att även lämna en lika bra Facebook rekommendation.

Håll reda på vilka av dina kunder som inte har lämnat recensioner. När du har kontakt med dom i mail, på telefonen eller personligen. Påminn dom vid varje tillfälle för att samla recensioner dagligen.

På god väg att ranka överst med recensioner i Google

Gå in varje dag på ditt Google My Business konto. Tacka för varje recension personligen direkt under deras recension. Detta steget är en möjlighet som varje företagare måste ta tillvara på.

Använd nu utrymmet för att skriva något som förstärker kundens recensionen med dina ord.

Nästan alla nya kunder läser dina recensioner innan dom blir dina kunder. Under varje recension från en av dina mest nöjda kunder.

Där kan du på ett subtilt sätt marknadsföra dina bevisligen så uppskattade tjänster.

Det är troligen det bästa utrymmet i världen att föra fram ditt företag i rampljuset.

En pågående kampanj att ranka överst med recensioner

Ha alltid en tanke på recensioner när du har kontakt med dina kunder. Varje kontaktpunkt är en chans att få den värdefulla Google recensionen.

Eller att följa er på Facebook och lämna en Facebook rekommendation. Det går på ett uppskattande sätt påminna kunder om vikten av deras recensioner.

Det kan du utan att kännas påträngande. Det beror helt på din kapacitet att kommunicera med dina kunder. För att ranka överst med recensioner i Google.

Då är det ditt främsta marknadsföringsverktyg som finns för företag.

Ranka överst med recensioner i ett välskrivet mail

Var väldigt noggrann hur du formulerar dig i första brevet. Då du ber dom klicka på den bifogade länken för att lämna en Google recension.

Om du inte är van att skriva säljande brev kan lite extra eftertanke vara på sin plats. Varje recension har ett så högt värde att det är ovärderligt. Väg varje ord i det första mailet.

Du behöver få till ett brev med så hög konverteringsgrad som möjligt. Ett brev som konverterar nästan alla kunder till kunder som har lämnat en recension.

Börja med att hjälpa dina leverantörer ranka överst med recensioner

Var ingen hycklare utan börja med att lämna både en Google recension. Och en Facebook rekommendation till alla dina leverantörer.

Du vill kunna säga i mailet till dina kunder att du lämnade både Google recensioner och Facebook rekommendationer. För samtliga av dina leverantörer.

Det vill du poängtera för att visa vägen för alla dina kunder som ska göra samma sak för dig.. Få med det i ditt första mail.

Remarketing för att ranka överst med recensioner

Ge dig inte efter ett lyckat första mail från de övriga som inte lämnade en recension. Skriv ett lika bra andra mail där du antyder att dom kanske inte fick ditt första mail.

Därför ger du dom igen möjligheten att lämna en recension om ditt företag. Det är bara att klicka på den bifogade länken.

Behåll mallarna och putsa lite på dom om det behövs. Varje gång du får en ny kund vill du vid rätt tillfälle och tid be om en Google recension.

Från varje ny kund ditt företag får. Från och med nu och framöver.

Shares
Share This

Dela det här!

Dela det här inlägget med dina vänner!