Visa den här bilden på er hemsida!

1. En hemsida för tandläkare byggd enligt konstens alla regler

För att enkelt ranka praktikens tjänster överst lokalt behöver er hemsida vara byggd korrekt från grunden. En diagnos kan vara på sin plats och det finns flertalet platser som ni kan göra detta. Neil Patel som vi föredrar erbjuder den tjänsten här. Vi lär dig ranka överst i Google.

Om diagnosen visar upp felaktigheter optimerar ni på egen hand er hemsida först. Eller så tar ni kontakt med oss som är experter på webbdesign för tandläkare. Eller så gör ni det på egen hand. I så fall rekommenderar vi att ni läser vårt inlägg 7 lokala SEO tips för tandläkare.

Om ni tidigare har anlitat oss för att bygga er webbplats för tandläkare är er hemsida redan optimerad för att enkelt ranka praktikens tjänster överst i Google.

Om ni följer dessa riktlinjer kan er webbplats även ranka praktikens tjänster överst i hela Sverige med tiden. Då börjar er webbplats förtjäna länkar från bransch relaterade hemsidor.

Det kommer vi till senare i det här inlägget.

Genom att ranka praktikens tjänster överst lokalt ökar antalet besökare på er hemsida. Om ni tror att blivande patienter bara söker på ”tandläkare stad” eller ”tandläkare nära mig”. Då har ni helt fel.

Även om de hör till de vanligaste sökorden som används. De är ändå bara en bråkdel av sökorden som används av potentiella patienter. Praktikens tjänster är sökord som ofta används.

Ranka praktikens tjänster överst lokalt och ni ökar antalet besökare på er webbplats.

2. Storleken har betydelse för att ranka praktikens tjänster överst

En statisk hemsida utan en blogg med 10-12 sidor har svårt att hävda sig mot era konkurrenter. En viktig del av en praktiks hemsida är att tilldela en sida för varje tjänst er praktik erbjuder.

Börja med att skriva ner samtliga tjänster praktiken erbjuder era patienter. Fördelen med att få med varje enskild tjänst är inte bara för att fånga upp besökare.

Varje tjänst rankar ju för sina sökord. Genom att ge utrymme för en tjänst på varje enskild sida växer er webbplats. Det har en stor betydelse av flera anledningar.

Google anser att ett företag i storleksordningen tandläkarpraktik bör ha 51+ sidor och inlägg. Det kan kännas som mycket.

Skapa en huvudsida med praktikens samtliga tjänster

Varje praktik bör ha en sida som heter ”tjänster”. På den här sidan beskriver ni kortfattat varje tjänst som avslutas med en ”läs mer om” länk som länkar till den tjänstens enskilda sida.

Att kortfattat sammanfatta alla praktikens tjänster med en länk till varje sida har en stor betydelse för att ranka praktikers tjänster överst i Google. Mer om detta i avsnittet interna länkar.

Ranka praktikens tjänster överst i Google med fördjupade beskrivningar

Er hemsida kanske redan har olika sidor för de flesta av era tjänster. Om ni inte redan rankar överst för praktikens tjänster är det bara att optimera dessa tjänster för att ranka praktikens tjänster överst i Google.

Se till att få med praktikens samtliga tjänster även om vissa känns överflödiga. Genom att er webbplats växer med varje enskild tjänst ökar webbplatsens ranking generellt i Googles sökmotor.

Fördjupa er beskrivning av varje tjänst för att producera så mycket material som möjligt till varje sida som beskriver en enskild tjänst. Lägg gärna till bilder för att ytterligare visa upp material som vidare beskriver varje tjänst.

Varje tjänst är tillräckligt optimerad när rankar överst i Google lokalt. En rad olika andra faktorer spelar in vilket vi kommer till snart. Huvudsakligen är en utförlig beskrivning av tjänsten viktigast av allt.

Den som använder flest ord med relevant innehåll brukar ranka överst lokalt om allt annat på hemsidan är i sin ordning.

Ranka praktikens tjänster överst i Google med hjälp av en blogg

Alla praktikers webbplatser bör ha en blogg. Genom att regelbundet publicera nya blogginlägg för tandläkare. Google indexerar gärna nytt material regelbundet från er webbplats som rankar för ytterligare sökords kombinationer i deras sökmotor.

Varje nytt blogginlägg flyttar nålsögat ett steg framåt och rankar er praktik för nya sökord. SEO för tandläkare blir bättre för en hemsida med regelbundna uppdateringar på bloggen.

För att hjälpa er att ranka praktikens tjänster överst är det till er fördel att bädda in dina tjänsters respektive sökord som de rankar för i nya inlägg på bloggen och andra sidor.

När Google upptäcker era tjänsters sökord på andra sidor på er webbplats ökar dess betydelse. Genom att kortfattat nämna era tjänster på olika ställen på er webbplats ökar rankingen för respektive tjänst.

Google rankar den praktiks tjänst överst som har en webbplats med mest material om varje specifik tjänst. I varje nytt blogginlägg för tandläkare bör ni precis som på praktikens övriga sidor bädda in din praktiks viktigaste sökord.

Genom att hela tiden leverera nytt material med era viktigaste sökord rankar er webbplats högre och högre. Har ni tålamod att inte bara ranka överst i Google lokalt. Då kan ni med tiden ranka praktikens tjänster överst i Google över hela Sverige.

Då börjar er webbplats förtjäna länkar från bransch relaterade hemsidor vilket är av högsta vikt. Vi kommer till det längre ned i det här inlägget som handlar om att ranka överst i Google.

Be gärna era leverantörer om länkar till era viktigaste tjänster. Ha alltid länkar till er webbplats i åtanke när ni har kontakt med andra företag. Det finns en lång rad med olika sätt man kan få andra webbplatser att länka till praktikens hemsida.

3. GMB – Google My Business

Google My Business är ett utmärkt hjälpmedel för att ranka praktikens tjänster överst i Google lokalt. GMB har en speciell avdelning för tjänster. Där ni kan ni gå in på djupet och beskriva varje enskild tjänst som er praktik erbjuder.

Kopiera inte materialet från er egen hemsida för varje tjänst. Publicera istället nytt material om varje tjänst på GMB. Beskrivning av era tjänster på Google My Business är en stor ranking faktor när du vill ranka praktikens tjänster överst i Google.

Lägg ner mycket tid på att få med djuplodande beskrivningar av varje enskild tjänst er praktik erbjuder även här i GMB. Utöver varje sida på er webbplats som beskriver era tjänster är GMB beskrivningen viktigare än allt annat.

Gå gärna igenom all er information på GMB. Optimera er praktiks GMB registrering så mycket som det är möjligt. Här beskriver du allt om din praktik direkt till Google. Se till att så mycket information som möjligt kommer er praktik till godo.

Även om Google Maps inte är del av Google My Business så är de väldigt nära relaterade. Läs gärna vårt inlägg Google Maps optimering för tandläkare.

Mikro hemsida på GMB

Skapa även den mikro hemsida som erbjuds gratis i Google My Business. Där kan ni också beskriva praktikens olika tjänster. Detta påverkar och förstärker hur du kan ranka praktikens tjänster överst i Google.

Lägg ner lite tid och eftertanke när ni snabbt och enkelt bygger deras mikro hemsida som gynnar er ranking för er egen hemsida.

Mikro blogginlägg på GMB

Publicera gärna mikro blogginlägg på GMB som beskriver era viktigaste tjänster direkt i inlägg som visas för blivande patienter direkt i Google utan att de besöker er hemsida. Dessa inlägg bör publiceras regelbundet då de påverkar rankingen av er hemsida positivt.

En komplett registrering på GMB har stor betydelse hur er hemsida rankar i deras sökmotor. Läs mer om det i vårt inlägg Google My Business tandläkare.

4. Ranka praktikens tjänster överst med hjälp av interna länkar

Interna länkar är en viktig ranking faktor för din praktiks olika tjänster. Genom att bädda in dess sökord på andra sidor och inlägg på bloggen kan ni länka dessa sökord till sidan med den specifika tjänsten.

Dessa länkar skickar ranking kraft till tjänsternas sidor. Google ser det som positiva signaler att era tjänster beskrivs och nämns på flera av er webbplats sidor.

De viktigaste interna länkarna till praktikens olika tjänster är från sidan tjänster. Där beskriver du varje tjänst kortfattat. Efter varje beskrivning lägger du till en läs mer länk där du länkar sökorden till varje sidas tjänst.

För att ytterligare förstärka rankingen av praktikens tjänster är det väl värt att bädda in kortfattat material med sökord för de olika tjänsterna från sidor som redan har publicerats.

Bädda in de olika sökorden naturligt och länka dom till sidorna med de olika tjänsterna.

5. Ranka praktikens tjänster överst med hjälp av externa länkar

Om du vill försöka ranka praktikens tjänster överst i Google över hela Sverige. Då behöver ni troligtvis externa länkar från andra webbplatser.

Ett sätt är att be bransch relaterade sidor att ranka till beskrivningen av respektive tjänster. När praktikens tjänster börjar ranka högt i hela Sverige då kommer ni automatiskt börja förtjäna länkar från andra hemsidor.

Länkar från andra hemsidor till er är den viktigaste ranking faktorn för er hemsida. När andra hemsidor länkar till er hemsida är det den viktigaste signalen till Google. Länkar till er webbplats sidor visar Google att er hemsida har material av högt värde.

Tänk efter om det finns hemsidor som ni kan kontakta för att be om länkar till er webbplats olika sidor. Beroende på webbplatsens auktoritet har länkar till er hemsida olika värde. Men alla länkar är positiva signaler till Google som ökar sidans ranking.

Länkar från sociala medier är inte lika kraftfulla men de är ändå värdefulla. Varje länk som er hemsida förtjänar eller som ni ber om ökar rankingen för er webbplats.

6. Citeringar hjälper er praktik att ranka överst i Google

Citeringar är sökmotor registrering av er hemsida med er viktigaste information. Läs citeringar för tandläkare där vi listar alla de viktigaste citeringarna för tandläkares hemsidor. Citeringar är viktiga och innehåller främst NAT + W (namn, adress, telefonnummer och webbplats).

Er praktik kan inte få för många citeringar. Vi listar de 17 viktigaste men om du söker på ”add url” i Google finner du ett otal många möjligheter för citeringar.

Det viktigaste med citeringar är att samtliga har exakt samma information. Var väldigt uppmärksam så all information blir konsekvent och exakt enhetlig. Minsta lilla avvikelse förstör de annars positiva signalerna till Google.

Citeringar är naturligtvis inte bara positiva för att ranka praktikens tjänster överst i Google. De ökar rankingen för samtliga av er hemsidas sidor och inlägg.

Lägg ner lite tid på att lägga till citeringar. Det går snabbt och de viktigaste citeringarna anser Google att er webbplats bör vara registrerad på.

7. Underhåll din praktiks tjänster för att hela tiden ranka överst i Google

Bara för att du lyckas ranka praktikens tjänster överst lokalt i Google betyder det inte att det är bestående. Era konkurrenter vill naturligtvis ranka överst i Google med sina tjänster.

Er praktiks vanligaste tjänster rankar för sökord som blivande patienter använder. Praktiker som rankar under er kanske optimerar sidan som rankar för tandimplantat eller tandblekning till exempel.

Dessa sökord ökar antalet besökare på er hemsida markant när ni rankar överst. Räkna med att konkurrerande patienter vill åt översta platsen som er praktik rankar för.

Gör kontinuerligt sökningar för att kontrollera att ert material fortfarande räcker till för att ranka praktikens olika tjänster överst i Google.

Om en praktik tar någon av era översta rankingar är det bara att gå in och optimera tjänsten ytterligare. Vi erbuder en komplett lösning för tandläkare där denna tjänsten ingår.

Här ser du varför det är så viktigt att ranka praktikens tjänster överst i Google:

  • 71% av alla som gör sökningar klickar på det översta alternativet
  • 11% klickar på det andra alternativet
  • Resterande 18% klickar på de övriga men främst på första sidans resultat.

När du läser den statistiken ser du tydligt att allt handlar om att ranka överst i Google. Optimera er hemsida för att ranka praktikens tjänster överst lokalt.

8. Positiva recensioner

Det finns inget enklare sätt att ranka praktikens tjänster överst än med Google recensioner. Framför allt Google, Yelp och Facebook recensioner. Positiva recensioner från era mest nöjda patienter är viktigare för er praktik än all annan marknadsföring.

Googles sökmotor innehåller drygt 200 faktorer som avgöör vem som rankar var. Denna algoritm tar mest hänsyn till andra webplatser som rankar till er hemsida. Så kallade backlinks.

Google recensioner för tandläkare är en ranking faktor på i genomsnitt 12% till över 20% beroende mest på antalet recensioner. Naturligtvis är 5-stjärniga recensioner mycket bättre än 1-stjärniga negativa recensioner.

Hemligheten att ranka praktikens tjänster överst med recensioner ligger i er svar på varje recension. Kontrollera dagligen om ni har fått några nya recensioner.

Var eftertänksam när ni besvarar positiva recensioner. Bädda in sökorden för passande tjänster i era svar på alla nya recensioner. Det finns inget bättre ställe än i svaren på recensioner. Använd era viktigaste nyckelord när ni besvarar patienters positiva recensioner.

Samla recensioner dagligen med vår tre stegs process

  1. Praktiker som är våra kunder sätter upp en tavla i taket på varje behandlingsrum. Där förklarar praktiken att ni är bara lika bra som de recensioner ni får från era mest nöjda patienter. Erbjud 3 månaders förebyggande tandvård till patienter som lämnar en Google recension. Som första steg i processen bör tandläkaren eller tandsköterskan be patienterna lämna en Google recension. Hänvisa patienten till receptionisten.
  2. Efter behandlingen ber receptionisten att få uppdatera patientens kunduppgifter med deras email address. Fråga sedan om patienten kan tänka sig att lämna en recension om praktiken. Nästan alla säger ja så då får patienten en tandborste och en flaska Flux munskölj. Nu känner patienterna att de har ingått ett avtal med praktiken vilket ökar antalet recensioner avsevärt.
  3. Berätta för patienten att praktiken skickar ett personligt mail till patienten vid dagens slut. För att lämna en recension är det bara att klicka på länken i ert förskrivna email som ni använder som mall. Länken till Google recensioner hittar ni under recensioner i Google My Business.

Börja använda vår trestegsprocess för att dagligen samla in nya recensioner

En praktik som anammar denna trestegs process kommer enkelt ranka alla praktikens sidor och inlägg över era konkurrenters hemsidor. Allt ni behöver fokusera på är att varje dag samla in så många recensioner som möjligt.

Läs vidare om recensioner i de inlägg vi listar här nedan. Absolut ingenting annat är viktigare än att er praktik börjar samla recensioner. Vi kan inte säga det för många gånger.

En praktik som vill växa och få fler patienter än de förlorar. Den praktiken hittar hemligheten genom att hela ert team tar till sig Google recensioner vid varje patientbesök dagligen.

Visa upp era 5 senaste recensioner från Google, Yelp och Facebook på er hemsida

Med vår webbdesign för tandläkare visas de 5 senaste recensionerna från Google, Yelp och Facebook för era besökande blivande patienter.

9 av 10 blivande patienter läser recensioner innan de väljer en ny praktik. Genom att visa era senaste recensioner direkt på er hemsida ökar ni konverteringsgraden från blivande till nya patienter avsevärt.

Eftersom recensioner är viktigast av allt för en tandläkarpraktik har vi skrivit flera inlägg om hur en praktik framgångsrikt samlar recensioner.

Läs gärna följande blogginlägg som alla handlar om hur er praktik samlar recensioner:

Om ni bara tar med er en sak från detta blogginlägg för tandläkare låt det vara recensioner. Om er praktik får ett försprång mot era konkurrenter och hela personalen är med och samlar recensioner dagligen. Då kommer er praktik ranka överst i Google lokalt med alla era sidor och blogginlägg.

Bädda inte bara in sökorden för praktikens tjänster. Se till att få med alla era viktigaste nyckelord när ni tacksamt besvarar patienternas Google recensioner.

Vi hoppas verkligen ni tar till er och förstår vikten av recensioner. 3 månader gamla recensioner anses gamla av blivande patienter. Recensioner ska vara en kontinuerlig daglig process som är en del av varje besök av era patienter. Det finns ingen bättre marknadsföring för tandläkare än recensioner.

Sammanfattning om hur man rankar praktikens tjänster överst i Google

Även om det här inlägget främst handlar om hur ni kan ranka praktikens tjänster överst i Google. Samma koncept gäller alla praktikens sidor och inlägg på er blogg. Har er praktik ingen blogg rekommenderar vi att er praktik lägger till en blogg på webbplatsen.

Om ni har lust att läsa ytterligare ett inlägg rekommenderar vi lokal sökordsoptimering för tandläkare. Lär er allt ni kan om SEO för tandläkare. Sociala medier för tandläkare är även en viktig del av er praktiks synlighet på nätet.

Vårt nästa inlägg heter ”ranka överst för tandläkare stad”. För att cementera fast er praktik överst för tandläkare stad och tandläkare nära mig behöver er webbplats en blogg.

Med blogginlägg för tandläkare växer er hemsida regelbundet med nya inlägg som Google kan indexera för att ranka i sin sökmotor för nya nyckelord. Varje nytt inlägg ökar antalet besökare på er hemsida.

Vi erbjuder webbdesign för tandläkare. Istället för att optimera er nuvarande hemsida kan det vara dags att anlita våra experter som bygger nya hemsidor för tandläkare. Vi producerar bara avancerade hemsidor för tandläkare.

Vi erbjuder alla tjänster för tandläkare under ett tak. En rad tjänster som kan vara av intresse för er praktik.

Lycka till när ni nu börjar ranka praktikens tjänster överst i Google!

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Bli medlem på vår email lista och få gratis tips och råd som ökar antalet nya patienter till er praktik.

Du har framgångsrikt prenumererat på vårt nyhetsbrev!

Dela det här!

Dela det här inlägget med dina vänner!